Beroepsaansprakelijkheid als marketing-consultant
Ondernemen betekent vrijheid. Creatief zijn en je eigen beslissingen nemen. Maar soms brengt het ook verrassingen met zich mee. Neem nu Anna, bezige bij van 34 en mama van twee schatten van zoontjes. Ze leidt haar eigen reclamebureau en is een veelgevraagd spreker op marketingcongressen. Multitasken is Anna’s middle name. En toch liep het onlangs fout.
Het bureau kreeg van een autofabrikant de opdracht om een glossy brochure te maken voor de lancering van een nieuw model. Wanneer een layouter echter per ongeluk de verkeerde template gebruikt, is er een mismatch tussen sommige afbeeldingen en tekst in de brochure. Door tijdgebrek las niemand — nee, ook de klant niet — de eindversie grondig na voor het bestand naar de drukker ging. 25.000 knap ogende folders met glanslakafwerking … voor de papiercontainer. De klant vraagt nu vergoeding voor de schade van Anna’s bedrijf.
Juridisch sterker staan
Los van de eventuele financiële schade heeft zo’n aansprakelijkstelling vaak een emotionele impact. Het brengt een pak juridische rompslomp met zich mee waar veel zelfstandigen niet echt in thuis zijn. Het gevolg: stress, onzekerheid en verlies van tijd die ze liever aan hun kernactiviteit besteden. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt ondernemers wanneer ze een schadeclaim krijgen. Ze vergoedt namelijk niet alleen de feitelijke schade, maar neemt de verzekerde ook heel wat werk uit handen om het probleem op te lossen. Bovendien hoeft het niet altijd zo’n vaart te lopen. Een geschil meteen voor de rechtbank brengen is niet de enige mogelijke uitweg. Integendeel: meestal is bemiddeling tussen beide partijen constructiever, doeltreffender en vooral sneller.
Voorkomen is áltijd beter
Daarom adviseren wij zelfstandigen en bedrijven om preventieve maatregelen te nemen. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering helpt hen mogelijke conflicten te voorkomen. Ze geeft gemoedsrust in vervelende situaties en kan grote financiële problemen als gevolg van een beroepsfout voorkomen. Zelfs als er contractbreuk heeft plaatsgevonden, als er niet is voldaan is aan afgesproken specificaties of wanneer er een belangrijke deadline gemist is. Deze verzekering is specifiek bedoeld voor ondernemers in de reclame en marketing, voor IT-professionals en managementconsultants.
Wordt jouw klant een verkeerd advies, een vergissing of een fout tijdens het werk aangewreven? Wees gerust: met een beroeps-aansprakelijkheidsverzekering zijn zowel de juridische kosten als de gevolgschade gedekt. En kwam het nog goed met Anna? Gelukkig wel. ‘Blij dat ik de juiste polis en maatschappij had om mij te verdedigen en te ondersteunen. Zo konden we een regeling treffen met de klant waar ik geen al te grote financiële kater aan overhield’, aldus de opgeluchte marketeer.
Wist je dat …
Steeds meer brancheorganisaties en opdrachtgevers eisen dat hun leveranciers een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben of afsluiten vóór ze hen een opdracht toewijzen?
Uiteenlopende beroepen
Elke sector kent zo zijn eigen risico’s. Daarom ontwikkelde onze geselecteerde partnermaatschappij specifieke beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen op maat van IT’ers, managementconsultants, coaches, reclame- en marketingprofessionals, uitgeverijen en mediabedrijven. Wil je in detail bespreken hoe je jezelf en jouw onderneming het beste kan beschermen?